22.04.17

Utiekol som z Osvienčimu

Obsah: 7. apríla 1944 sa v koncentračnom tábore v Brezinke, ktorý bol súčasťou koncentračného a vyhladzovacieho tábora Osvienčim, rozzvučali poplašné sirény. Ohlasovali útek dvoch väzňov. Tento hrdinský čin sa ako jedným z mála podaril dvom slovenským židovským väzňom Rudolfovi Vrbovi a Alfredovi Wetzlerovi. Živé rozprávanie zavedie čitateľa priamo doprostred diania a spolu s autorom, ešte mladíkom Rudolfom Vrbom, prežíva jeho pokus o útek z fašistického Slovenského štátu do Maďarska, opätovný návrat domov, kde sa dostane do tábora v Novákoch, odkiaľ ho pošlú transportom, ktorý mieri do Osvienčimu. Tu zažíva ukrutné ponižovanie, neľudské zaobchádzanie, týranie a je svedkom strašnej smrti tisícov tamojších väzňov. Ocitá sa uprostred obrovskej a neľudskej mašinérie smrti, ktorú vytvorila Nemecká ríša a usilovala sa ju za každú cenu pred verejnosťou utajiť a rozhodne sa utiecť... Neuveriteľné! A presne takto zareagovali aj poprední predstavitelia židovskej komunity, cirkevní predstavitelia a štátnici, keď si po úteku bývalých väzňov prečítali Správu Rudolfa Vrbu a Alfreda Wetzlera, ktorá je súčasťou knihy. Okrem nej je do knihy zaradených aj niekoľko ďalších dokumentov, napríklad svedecká výpoveď Rudolfa Vrbu na súdnom procese s Adolfom Eichmannom, štúdia Rudolfa Vrbu Úloha holokaustu v nemeckej ekonomike a vojenská stratégia, správa Rudolfa Vrbu Prípravy na holokaust v Maďarsku: výpoveď očitého svedka alebo Doslov Johna S. Conwaya, profesora histórie na University of British Columbia, Vancouver, B.C., Kanada, pod názvom Význam správy Vrba ? Wetzler o Osvienčime-Brezinke.
Žáner: autobiografia, životopis
Autori: Rudolf Vrba, Alan Bestic

Môj názor: Túto knihu opíšem najlepšie jednou vetou: Zmenila môj pohľad na dejiny. Aj keď som navštívila Terezín aj Osvienčim, táto kniha mi dala na holokaust úplne iný pohľad. Je totiž iné čítať príbeh človeka, ktorý bol priamo súčasťou týchto hroz v koncentračných táboroch. Kniha rozhodne nie je pre slabšie povahy, keďže sú tu do podrobna opísané niektoré nepríjemné súčasti tábora, ktorým boli väzni dennodenne vystavení. Ak ste čítali nejaké publikácie z takouto tématikou, tak viete o čom píšem. 
Sám autor, Rudolf Vrba spolu spolu ešte s jedným spoluväzňom, Alfredom Wetzlerom, obaja slovenskí židia, naplánovali úspešný útek z tábora smrti. Predtým sa to nepodarilo nikomu, kto by útek prežil. Na slobodu sa dostali po zdĺhavej ceste v apríli 1944. Vďaka tomu, že útek uskutočnili ešte pred koncom vojny, dokázali zachrániť niekoľko tisícok ľudí pred smrťou v tábore. No napriek tomu, ich nezachránili toľko, koľko mohli, keby sa tie informácie včas dostanú do správnych rúk.
V prvej časti knihy autor opisuje svoj príchod do táborov smrti a jeho život v týchto neľudských podmienkach. Tu nachádzame tie najhoršie pasáže, ktoré Nemci uskutočňovali nielen na židoch, ale aj vojnových zločincov, odporcoch režimu či Slovanoch, ktorí sa previnili len tým, že nemali aríjsku krv. Celkovo má tento jeho príbeh len okolo 300 strán. 
V druhej časti necelej 200-stranovej, nachádzame správu, ktorú Vrba a Wetzler napísali po príchode na Slovensko. V ďalších riadkoch sú to presné štatistiky počtu úmrtí v Osvienčime. A nakoniec niektoré výpovede utečencov, vďaka ktorým odsúdili množstvo Nemcov, ktorí v táboroch smrti pracovali. Spomínam tábory, keďže autor nebol len v Osvienčime, ale predtým v tábore Majdanek.
Kniha, ako som už spominala, zmenila môj pohľad na históriu a dala mi presný obraz o hrôzostrašných udalostiach, ktoré sa skutočne odohrali. To, že niektorí ľudia holokaust popierajú je choré, no ešte horšie je, že stoja dodnes na strane napríklad Tisa, kvôli ktorému sa do transportov dostalo množstvo slovenských židov. A práve preto sú tu takéto publikácie, aby zmenili naivný pohľad niektorých ľudí...

4 komentáře:

  1. Dejiny mám rada a táto kniha vyzerá zaujímavo:)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tejto knihy by som sa osobne ani nedotkla, no obsah môže byť zaujímavý. Osobne však Osviedčim je téma, o ktorej by som najradšej nevedela, keďže mi to príde veľmi smutné

    Čo je dobré to musím mať :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mám velmi ráda všechno na tohle téma. Děkuji za tip, určitě se po knize podívám. :-)
    welcometomyworld

    OdpovědětVymazat