25.12.16

Samuel Bjork: Cestujem sama


Knižku som dostala ako dar od priateľa na narodeniny, popravde, by som sa k nej asi ani nedostala. Čítam škandinávske knihy, ale pred tým ako som ju dostala som o nej vôbec nepočula. Ale som rada, že som si ju mohla prečítať.
Vyšetrovateľka Mia Krugerová sa po rokoch tvrdej práce na policajnom oddelení odmlčala, aby sa vysporiadala so smrťou svojej sestry. Keď sa jej však ozve jej priateľ a zároveň kolega Holger Munch s novým príbehom, je nútená vrátiť sa do služby. Nie je to však len taký obyčajný príbeh a vyšetrovatelia sa dostávajú do poriadne zapeklitých situácií, ktoré sú neraz osobné.

„Bude ich viac,“ povedala Mia potichu. 
„Čo tým chceš povedať?“ 
„Bude ich viac, ona bola iba prvá.“
„Si si tým istá?“ Mia naňho uprela tvrdý pohľad. 
„Prepáč,“ ospravedlňoval sa Munch.

Spisovateľ Samuel Bjork vstúpil do povedomia čitateľov práve po vydaní tejto knihy a jej voľného pokračovania Sova. Aj keď píše jednoducho a niekomu to môže prísť nezáživne, práve tým dokáže vyvolať najviac napätia. Škandinávski spisovatelia sú známi najmä jednoduchosťou rozhovorov medzi postavami, človek sa dozvie všetko. čo má bez toho, aby dostal nepotrebné informácie, čo je len plus. Záživnejšie sú, však, vnútorné monológy postáv, z ktorých sa človek dozvie viac informácií, nie, však, nepotrebnú omáčku.

„Na malíčku má čislo,“ odvetila Mia vecne a vybrala zo spisu jednu z fotografií. Na obrázku bol zväčšený záber ľavej ruky. Mia ho položila pred Muncha a ukázala prstom. „Vidíš? Na nechte malíčka má vyškriabané čislo. Voľným okom to možno vnímať len ako čiarku, ale nie je to čiarka. Je to číslo, číslo jeden. Bude ich viac...“

Štýl knihy je podobný ako u väčšiny škandinávskych detektíviek. Zaujímavosťou je, že sa celý dej knihy nesústreduje len okolo vyšetrovacieho týmu, ale prelína sa s inými pasážami postáv, ktoré navonok nemajú s udalosťami nič spoločné. Po čase však čitateľ zisťuje, že tieto pasáže majú hlbší zmysel a s dejom súvisia viac než si myslel.

Knihu by som ohodnotila 10 bodmi z 10 a určite ju odporúčam prečítať. Na zimné čítanie ako stvorená, ale vyhradte si na ňu čas, keďže sa od nej len tak ľahko neodtrhnete.

5 komentářů:

  1. Knihu nepoznám, ale možná by mě taky zaujala. :-)
    welcometomyworld

    OdpovědětVymazat
  2. Knižku som zatiaľ len zahliadla v obchodoch, len som ju zatiaľ nekupila :) no podla tvojrj recenzie vyzerá veľmi dobre ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak toto vyzerá naozaj atraktívne :D Veľmi ma to zaujalo, najmä preto, že do školy pravidelne cestujem sama a tak si niečo čítam. Myslím si, že by toto mohla byť ideálny voľba :)

    OdpovědětVymazat
  4. Túto knihu som si chcela kúpiť na Vianoce avšak bola už vypredaná. 10 z 10? No tak na to sa musím pozrieť. Ja za seba odporúčam špiónku od Paola Coelha. Za pár hodín prečítaná, veľmi ma zaujali myšlienky v nej a celkovo príbeh života Mata Hari.

    OdpovědětVymazat
  5. Je zaujimava ale neviem či by ma bavila :)
    www.veraparadis.com

    OdpovědětVymazat