08.09.16

Jodi Picoultová - Vypravěčka

Obsah
Sage pochádza z rodiny s židovskými koreňmi a jej babička prežila holokaust. Ona sama sa snaží vyrovnať s inou traumou - so smrťou matky. Na skupinovej terapii sa zoznamuje s deväťdesiatnikom Jozefom Weberom. Pri jednom z ich rozhovorov ju tento muž, ktorého si všetci v jeho okolí vážia a majú ho radi, požiada, aby mu pomohla spáchať samovraždu. Ťaží ho svedomie, prirodzenou smrťou sa mu však zomrieť nedarí. Aby Sage presvedčil, spomína na svoje pôsobenie v SS i koncentračných táboroch. Po dlhom zvažovaní Sage kontaktuje úrad pre vyšetrovanie nacistických zločinov a podarí sa jej presvedčiť babičku, aby jej i ona rozprávala o svojej mladosti. Zdesene počúva, čo všetko zažila v poľskom gete, v Osvienčime a neskôr na úteku. Je možné, že sa s Jozefom Weberom stretla a môže ho usvedčiť? A keby Sage vyhovela želaniu starého muža - bola by to vražda, alebo vykonanie spravodlivosti na tyranovi?
Moja recenzia
Veľmi silný príbeh, tak by som opísala túto knihu. Myslím si, že žiadna kniha všeobecne z tejto oblasti koncentračných táborov a 2.svetovej vojny nie je ľahká, ale táto kniha je podľa mňa ešte ťažšia, keďže len nerozpráva o niečom takom všeobecne, ale zachytáva príbeh autenticky. Príbeh, ktorý sice nie je skutočným, ale v tej dobe to skutočné bolo a takýchto príbehov boli milióny.
Život je zvláštny a menší než sa nám môže zdať. Niekedy ani nevieme, čo naši blízky prežili v minulosti a potom zistíme, že sa im vlastne nečudujeme, že po celý čas o tom mlčali. Aj taká je hlavná postava, ktorá o svojej milovanej babke zistí tajomstvo. A potom jedno tajomstvo zistí aj od svojho blízkeho priateľa, ktorý jej príde ako milý človek. Nie každý, kto sa nám však javí ako dobrý človek, nemohol v minulosti spraviť niečo strašné...
Hlavná postava Sage je taká typická hanblivá postava, možno trochu naivná, ale aj ona po čase dostane rozum a zdá sa strých návikov, možno aj práve vďaka tomu koho spozná a kvôli veľkému zisteniu jej babičky. Ale čo by spravil človek na jej mieste, keby zistil, že jeho sused je bývalý nacista. To si asi nikto nedokáže ani nechce predstaviť. Život je však plný náhod a prekvapení a aj tu ich bude viac ako dosť. Je dosť smutná a aj plná krutých autentických scén práve z jedného z koncentračných táborov - Osvienčimu, ale rozhodne stojí za prečítanie aj pre slabšie povahy a ľudí, ktorý neobľubujú takéto knihy.
Aj keď má vyše 500 strán, vôbec sa to nezdá a rýchlo utečú. Ja som ju čítala v češtine, pretože v slovenskom jazyku ani nevyšla, čo je škoda, keďže je naozaj skvelá a môžem povedať, že jedna z najlepších akú som, kedy čítala a vôbec najlepšia s touto témou.

4 komentáře:

  1. Krásny článok!! :)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  2. Priznám sa, že túto knihu som absolútne nezazrela. Nejak som ju prehliadla, alebo ma možno len nezaujala. Ale po tomto tvojom článku som rozhodnutá, že si z nej musím prečítať aspoň zopár strán :)

    OdpovědětVymazat
  3. úžasná recenzia, táto kniha ma hneď podľa tvojho opisu upútala, keďže mám veľmi rada dejiny a v Osvienčime som aj bola takže presne viem aké to tam muselo byť..

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha zní opravdu zajímavě, možná někdy si ji přečtu :)

    OdpovědětVymazat